A 26. Magyar Őskutatási Fórum összegzése

Augusztus 5.-én lezárult a 26. Őskutatási Fórum, melyet a járványos időszak ellenére is teljes ötnapos terjedelmében rendeztünk meg. Szomorúságunkra többen megbetegedtek jeles előadóink közül, ezért nagy volt a hiányosság, hiszen mindannyian vártuk őket tanításaikkal. A zökkenőmentes folyamatosságba egyéb késések is beleszóltak, de aki megjelent, meg is kapta az előadói platformot. Az előre nem látott fejlemények ellenére, a Fórum anyaga szép és tartalmas volt.

A hétfői nap ünnepélyes megnyitóján, melyet Nt. Kovács Imre lelkész úr gondolatai és áldása vont fénybe, Badány Lajos alpolgármester Úr tisztelt meg minket megnyitó beszédével. Amit elmondott, mindnyájunkat szívközelben érintett.

A hétfői előadássorozatot Dr. Kékes Katalin indítványozta és vezette le. Petőfi Sándorra emlékeztünk és gyönyörű előadásokat hallhattunk Nemzeti költőnkről és hozzá kapcsolódó történelmi alakokról.

A keddi napot PhS Tóth Mónika állította össze, Dr. Gyárfás Ágnes szellemében. „Sárkányanyó, az Ősanya jegyében” volt az átfogó gondolatok kibontakozása. Remek előadások hangzottak el, s vetítések segítségével láthattuk és hallhattuk is Gyárfás Ágnest, e szeretett témakörében. A napot Kuki Gabriella kerámia művész inspirált kiállítása nyitotta meg.

A szerdai kirándulás szép volt, jó volt, köszönettel PhS Fister Mária Magdolnának, aki megtervezte és összeállította utunkat. Szomorúságunkra ő maga és PhS Rostás László is megbetegedtek és nem vezethették a napot terveik szerint. Helyettük Kiss Mao-Tun István vállalta fel a túra vezetői feladatot, melyért nagyon hálásak voltunk. Sok jó és érdekes információt adott át nekünk a Pálosokról. Az Alacskai Református templom volt első állomásunk, ahol újra felidéztük Gyárfás Ágnest, a templomban felfedezett ismereteit felelevenítettük, melyről könyvet is írt: Virágemberek Isten Háza – Az Alacskai Református templom címmel. A templomban töltött megemlékezés mindannyiunk számára megható és felemelő volt, méltó folytatása a keddi nap Sárkányanyó témakörének. Virágénekekkel búcsúztunk mind a templomtól, mind Gyárfás Ágnes lélekfényétől, mely ezen a szent helyen érezhetően beragyogta közösségünket.

A csütörtöki napot Gagyi Bíró Kata előadása nyitotta meg, saját gyűjtésű keresztöltéses mintáin talált szakrális üzenetekkel. Pipicz Annamária csodálatos mézeskalács művészetében gyönyörködhettünk később, s a nap előadásait a Diósgyőri Vár látogatása tetézte, melyen PhS Rostás László, aki tervezte ezt a kirándulást, megbetegedése miatt nem lehetett jelen. Nagy hiány volt, de azok, akik megjárták a túrát, tetszésüket fejezték ki. A vacsoránkat a Talizmán étteremben fogyasztottuk el, az étterem kellemes hangulata semmit nem változott, szép emlékeket idéztünk fel azokról a tartalmas időkről, amikor az Egyesület még a vár alatti iskolaépületben működött.

Péntek a búcsúzás hangulatában telt. Gyárfás Ágnes hiányát semmi nem pótolhatta, mint ahogy a hiányzó előadókat sem, de az utolsó előadások felemelőek voltak. Megemlíteném Diószegi Györgyöt, aki a Hunyadiakról beszélt. Karizmatikus előadását mindannyian örömmel és érdeklődéssel hallgattuk, s reményünket fejeztük ki, hogy máskor is meglátogat minket.

Jelentős év 2022 számunkra, novemberben lesz 33 éves a Miskolci Bölcsész Egyesület, melyet Dr. Gyárfás Ágnes álmodott meg hozzácsatlakozó társaival, akik szintén lelkesen álltak ki a Miskolc városában megteremtendő első magyarságszellemű bölcseleti iskoláért. Az Egyesület megszületett, mely a hét szabad művészetek elvére alapozott. Miskolcon, de még az országban sem volt ilyen iskola és szellemi műhely eddig. Hiánypótló volt és hatalmas lelkesedés kísérte megalakulását.

Dr. Gyárfás Ágnes virágoztatta, életben tartotta az iskolát, minden támadás és rosszindulatú eljárás ellenében is védte, óvta, megnyitotta mindenki számára, aki tanulni és kutatni akart. Mi szeretnénk ezt a lehetőséget továbbra is nyitva tartani mindenki előtt.

PhS Tibold Szabina

A mézeskalácsok Pipicz Annamária munkái, mindannyian befogadhattuk szépségét a 26. Őskutató Fórumon